Alumni-intervju med Viel fra BDO

viel.jpg

Navn: Viel Bjerkerud

Alder: 26 år

Utdanning: Bachelor i økonomi og administrasjon fra NMBU, Master i økonomi og administrasjon fra NMBU

Spesialisering: Bachelor: Regnskap og skatt, Master: Strategi og ledelse med støtte økonomistyring.

Stilling: Regnskapskonsulent i BDO AS.

 

Hvordan endte du med å få jobb i BDO?

Jeg startet hele jobbsøkeprossessen med å lage CV og sende denne inn til Econa for tilbakemeldinger. Deretter var det å lage en søknad som skulle være kort og informativ, hvor jeg virkelig måtte tenke gjennom hva slags kvaliteter og erfaringer jeg har som BDO ønsker og trenger.  Akkurat hva som var avgjørende for at jeg fikk jobben er vanskelig å sette fingeren på, men jeg opplevde god kjemi med firmaet fra både bedriftspresentasjoner tidlig i utdanningen og underveis i søkeprosessen, og hadde virkelig et ønske om å få jobbe for BDO.  I tillegg satt jeg med en del erfaringer fra verv på Samfunnet, UKA og Econa som viste at jeg var engasjert og kunne sitte med ansvar og få ting gjort.  Jeg tror også at gode resultater fra fag som var spesielt relevante for å jobbe i Regnskap hjalp.

 

Jeg har hørt det er relativt vanskelig å komme gjennom nåløyet hos BDO. Hvordan fungerer rekrutteringsprosessen?

Rekrutteringen starter med stand og bedriftspresentasjoner med påfølgende søknadsfrist for studentene.  Det er veldig lurt å delta på bedriftspresentasjoner og vise interesse dersom man ønsker å sende en søknad.  Du leverer inn søknadsbrev med CV, karakterutskrifter/vitnemål og attester på nettsiden til BDO.  Fristene kommer ganske raskt etter semesterstart så sørg for å ha alt av papirer tilgjengelig, også elektronisk. Husk at vi skal ha vitnemål helt ned til videregående, har du forlagt dette så kan du be skolen din om å sende nye kopier til deg. Dette tar litt tid så vær tidlig ute.

Får man muligheten fortsetter prosessen med 1.gangsintervju med to ansatte i BDO. Dette intervjuet er en slags bli-kjent samtale der du som kandidat forteller om deg selv, dine valg innen utdanning og eventuell erfaring fra arbeid og frivillige verv. Du vil også bli kjent med dine intervjuere og få mer informasjon om BDO som selskap og arbeidsplass. Man skal ikke forberede noe spesielt, men det er alltid lurt å gjøre seg godt kjent med selskapet før man møter opp på intervju. Husk at du her har anledning til å stille spørsmål og finne ut om BDO er en plass du ønsker å jobbe.

Tilbakemelding og eventuell innkalling til 2.gangsintervju vil komme over telefon innen rimelig tid etter intervjuet. Hører du ikke noe på en stund er det aldri feil å spørre selv, det viser at du er ivrig.

Videre er det 2.gangsintervju med to nye ansatte i BDO, hvorav en som regel er en partner på den avdelingen du har søkt. Her går man litt mer i dybden for å bli kjent og du får et lite case som tar ca. 10 minutter. Heller ikke her trenger man å forberede noe spesielt. Mange synes case er skummelt, men husk at dette også er en del av å bli kjent med deg, og hvordan du tenker. Målet er ikke nødvendigvis å få «riktige» svar. Tilbakemelding vil også her komme over telefon, hvor man enten får et tilbud eller et avslag. Får du et avslag kan du gjerne spørre om tips til neste gang, hva du kan gjøre annerledes og hva som gjorde at du ikke fikk muligheten denne gangen. En slik prosess er god læring så prøv å få mest mulig ut av den, uansett om det ender med jobbtilbud eller ikke.

 

Hva slags egenskaper ser BDO etter i en potensiell ansatt når de skal rekruttere?

Vi ønsker engasjerte og motiverte medarbeidere, som er villige til å yte det lille ekstra for å skape gode løsninger og den beste kundeopplevelsen. Du bør ha ambisjoner og driv, og ikke minst bidra til det gode arbeidsmiljøet vi har her.

Rent faglig er det folk med bachelor eller mastergrad innen økonomiske fagretninger. På Ås blir det dere på samfunnsøkonomi, økonomi og administrasjon og eventuelt industriell økonomi.

 

Hvordan skiller man seg ut fra andre?

Ha innsikt i deg selv, dine evner og interesser. Jeg tror det viktigste er at du gjør ting som du selv vil, ikke bare flyter med alle de andre rundt deg. Har du lyst til å ta et verv på Samfunnet, så still til valg. Ha ambisjoner, vær modig og ta utfordringer. Husk at alt du gjør, lærer og opplever gir deg viktig livserfaring som igjen kan gi deg fortrinn når du skal søke fast jobb.  

 

Hva er mest utfordrende ved jobben din?

Vi skal gi våre kunder den beste kundeopplevelsen, noe som innebærer kontinuerlig arbeid, effektivitet, planlegging, rådgivning og oppfølging. Dette er utfordrende, spesielt om man jobber med selskaper eller bransjer med særregler og lover. Da må man ofte ta stilling til vanskelige problemstillinger, tolke lover og diskutere med kollegaer. Dette er også noe av de vi lærer aller mest av, og det gir en god følelse når vi leverer godt arbeid til kundene våre.

 

BDO tilbyr andre ting en gjør utenfor jobben. Hva er det kuleste du har vært med på som ansatt i BDO?

Lønningspils er jo hyggelig å være med på, noen ganger utarter den seg til en helaften med både vors og bytur. I fjor hadde vi Kickoff på Wallmans her i Oslo, det syns jeg var skikkelig kult. Fullt show med sang, dans og underholdning mellom middagsrettene.  Vi hadde også et festlig julebord med de nyansatte i fjor, det var Casino-tema og vi fikk spille Black Jack, rulett og Texas HoldEm med skikkelige dealere hele kvelden.

 

På bedriftsbesøket hos BDO presenterte dere internship programmet. Hvordan kommer man eventuelt med og hva innebærer arbeidsoppgavene?

Internshipprogrammet har en egen søknadsprosess, men denne gikk ut 1.oktober for sommeren 2018. Programmet skal gi et innblikk i våre avdelinger og vårt firma, og er en super erfaring å ha med seg. Man får ta del i arbeidshverdagen her i BDO og delta på interne prosjekter og leveranser til våre kunder.

 

Hva skiller BDO fra lignende selskaper

BDO er en utfordrer til de «fire store» og har vokst veldig de siste årene. Det gir de ansatte spennende muligheter til å ta del i veksten og vokse sammen med selskapet.  Jeg mener at BDO har et spesielt godt arbeidsmiljø, noe som igjen gjør at de ansatte vil bli her lenge. Vi jobber sammen i team og har fokus på å levere godt sammen, ikke hver for oss.

 

Hvor ser du deg selv om 5-10 år?

Da har jeg nok forflyttet meg ut i distriktet igjen, og jobber kanskje for BDO på et av de mindre lokale kontorene.  Jeg vet i hvert fall at jeg ikke vil bo i Oslo hele livet, jeg er jo gardsjente og selverklært bygdepatriot så det ville vært rart om jeg ikke havnet nærmer hjembygda etter hvert.

 

Hvordan opplevde du overgangen fra studentlivet til arbeidslivet?

Spennende, utfordrende og litt skummelt. Som alt annet nytt egentlig, men vi ble tatt veldig godt imot, fikk egen fadder, mye kursing og kontinuerlig oppfølging så jeg syns allikevel det var en god overgang. Det er klart det er kjekt å ha fast inntekt og stabile dager, samtidig som jeg noen ganger savner den spesielt fleksible studiehverdagen på Ås. Heldigvis får vi fleksibel arbeidstid og mulighet til å bestemme en del over arbeidshverdagen så alt i alt er det veldig bra.  Det jeg absolutt ikke savner et den dårlige samvittigheten man konstant har som student; noe man burde ha gjort eller kapitler man burde ha lest.

 

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut?

Vi har en variert arbeidsdag med mye forskjellige oppgaver. Noen dager er jeg på kontoret, andre ganger er det møte med kunder, eller kurs. Generelt går dagene med på å følge opp kundene mine, på hva enn de måtte ha behov for bistand på.  I perioder har vi det veldig travelt, spesielt i forbindelse med månedsavslutning og rapportering til kundene. Da blir det gjerne litt overtidstimer, som man kan bruke ved en senere anledning.

 

Savner du noe ved NMBU og studentlivet?

Selvfølgelig savner jeg NMBU, det er jo #verdensbestestedågå. Ås var en utrolig bra plass å studere med flotte folk, høy trivsel og helt topp studiemiljø. Heldigvis er det ikke så langt til Ås, så jeg tar turen ut engang i blant.

Practice@Deloitte

Bli med på practice@deloitte og få innblikk i Deloittes arbeidshverdag gjennom caseløsing og kurs. I løpet av to dager på Oslokontoret vil du få muligheten til å bygge nettverk og relasjoner med studenter og ansatte i Deloitte. CV, foreløpige karakterer og kort søknadstekst sendes til norekruttering@deloitte.no merket practice@deloitte 2017. Søknadsfrist innen 23. oktober.

 

Optimum med dagsaktuelle foredrag

(Opprinnelig lagt ut på handelshøyskolens nettsider)

arne selvik.jpg

”Digitalisering og robotisering er blitt motebegreper” skriver Dagens Næringsliv og de er ikke de eneste til å melde ankomsten av den 4. industrielle revolusjonen, men hva har dette å si for studentenes fremtidige arbeidsplasser og ikke minst for norsk industri i global konkurranse? Dette ønsker Optimum, linjeforeningen ved Handelshøyskolen å gi studentene svar på.

-          Som linjeforening er vi svært interessert i å holde tritt med de ulike trendene i samfunnet for å kunne lage inspirerende arrangementer for studentene. Forrige semester startet vi et nytt konsept, kalt Mat & Prat hvor vi inviterer spennende foredragsholdere til å snakke om dagsaktuelle temaer. Denne gangen skal vi ta for oss nettopp digitalisering og robotisering og prøve å få til gode diskusjoner rundt hvordan dette vil påvirke fremtiden.

Totalt vil det holdes tre lunsjseminarer igjennom oktober, 04/10, 18/10 og 25/10 alle i demokratitimene, som hver kommer til å bidra med nye synspunkter rundt tematikken. Hvilke foredragsholdere er planlagt å komme?

-          Til det første seminaret har vi fått leid inn Arne Selvik som er utdannet siviløkonom ved NHH og sosiolog ved UiB. I tillegg til å ha skrevet flere spennende bøker stiller han med mye kompetanse innen forsking, ledelse og styreutvikling, og skal kickstarte lunsjseminarene med hans foredrag: ”Robotene kommer!”.

Videre så har vi fått inn sjefsøkonomen i IKT-Norge Roger Schjerva som skal gå dypere inn i Industri 4.0 og snakke om hvorfor det er så viktig å få til en digitalisering av industrien for å hindre avindustrialiseringen av Norge.
Til å avslutte dette semesterets Mat & Prat har vi fått vår egen Eirik Romstad til å gi oss et makroperspektiv i forhold til hvordan påvirkning en digitalisering og robotisering av arbeidsmarkedene vil kunne ha på arbeidsstokken. Så her er det mye å se frem til!

Før sommeren var temaet for lunsjseminarene den grønne økonomien, og denne gangen er det robotisering og digitalisering, hvorfor mener dere dette er viktige temaer for studentene?

-          Jeg mener det er viktig at studentene får tilførsel av annet relevant fagstoff, enn det man nødvendigvis får igjennom å lese et kapittel eller følge med i en forelesning. Det å knytte den teoretiske læringen opp mot praktiske eksempler og forankre den i dagsaktuelle temaer vil ikke bare være med på å vekke interessen hos studentene, men også øke motivasjonen til læring. Vi mener at disse temaene er relevante fordi det handler om utfordringer vi skal møte i fremtiden og kanskje til og med være med å løse! Vi håper å se så mange som mulig på lunsjene våre og synes det bare er fint om man skulle ta med seg venner fra andre fakulteter.